Info vooraf aan de tweede ronde  

 
Wanneer:     19 februari 2025 van 14 tot 17 uur

Locaties:       de Vlaamse universiteiten (exacte locaties worden later meegedeeld)

Na de eerste ronde krijgen de leraars een bericht als ze leerlingen hebben die zich plaatsen voor de tweede ronde. In de "leraarmodule" (inloggen rechtsboven op onze website met toegangscode) bevestigen zij de deelname van deze leerlingen en dit vóór 1 februari 2025.

De 338 beste deelnemers van de eerste ronde worden toegelaten tot de tweede ronde. 

Alle communicatie verloopt via de leerkrachten. Zij ontvangen tijdig de instructies en lichten hun deelnemers in.

De tweede ronde bestaat uit 30 meerkeuzevragen met telkens 4 alternatieve antwoorden en worden op een antwoordformulier ingevuld dat nadien door een computer wordt verwerkt. In editie 2024-2025 zijn er geen open vragen. 

De leerlingen krijgen volgend materiaal ter beschikking: eenvoudige wetenschappelijke zakrekenmachine, periodiek systeem en nuttige gegevens. 

Na de tweede ronde worden de leerkrachten verwittigd per e-mail als de resultaten online staan en worden de finalisten bekendgemaakt. 

Voor meer algemene informatie over de tweede ronde, klik hier.

   

Vragen en oplossingen

Klik hier voor de te kennen leerstof.

Om de vragen met de bijhorende oplossingen van vorige en huidige editie te raadplegen, neem een kijkje in onze vragenbank of om je te volle ten kunnen voorbereiden surf naar usolv-it.

Tijdens de verschillende rondes wordt volgend materiaal ter beschikking gesteld: periodiek systeem en de nuttige gegevens.

Voor tips over hoe meerkeuzevragen oplossen, klik hier.

 

Activiteit

In januari en februari trachten we om de "DoeChemie" activiteit opnieuw te organiseren in samenwerking met de Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV) en de Vlaamse universiteiten.

Eveneens wordt nagegaan of een bedrijfsbezoek aan Janssen Belgium in Geel terug binnen de mogelijkheid ligt voor de finalisten.

 

      

Sfeerbeeld editie 2024
 
KU Leuven
KU Leuven

Klik op de foto om te vergroten.