Aantal deelgenomen scholen: 97
Aantal deelnemers: 227
Cesuur: ≥ 76,5% + schiftingsvraag (correct antwoord: 6 april)
De 18 finalisten worden persoonlijk uitgenodigd voor de finale die doorgaat op 26 tot 27 april 2025 in Antwerpen. Voor meer info over de finale en de finalisten, klik hier.
(Klik op de grafiek om te vergroten.) |
||||
Totaal aantal deelnemers: 227 |
|
Aantal vijfdejaars: 68 |
|
Aantal zesdejaars: 159 |
Aandacht: van een aantal deelnemers is niet gekend of het vijfde- of zesdejaars zijn, vandaar het verschil met het algemeen overzicht.
Vragen en oplossingen
- Klik hier voor de te kennen leerstof.
- De wedstrijdvragen van de tweede ronde worden niet vrijgeven, maar in 2014 gebeurde dit wel. Klik hier om deze te bekijken.
Voor tips over hoe meerkeuzevragen oplossen, klik hier.
Activiteit
Voor de leerlingen die zich plaatsen voor de tweede ronde trachten we opnieuw volgende activiteiten aan te bieden:
- Wandeling Dijlevallei Campus Arenberg in Heverlee met gids.
- Het VIP-bezoek aan het Planetarium te Brussel (max. 100 deelnemers) zal doorgaan op 14 mei 2025 en start om 14 uur.
Vooraf inschrijven is noodzakelijk. De betrokken leerkrachten en deelnemers ontvangen tijdig de instructies om zich te registreren.
Info vooraf aan de tweede ronde
Wanneer: 5 februari 2025
Start: 15 uur (stipt)
Einde: tussen 17 en 17.30 uur
Locatie: één locatie per provincie, klik hier voor de exacte locaties.
Na de eerste ronde kregen de leraars een bericht als ze leerlingen hadden die zich plaatsten voor de tweede ronde. In de "leraarmodule" (inloggen rechtsboven op onze website met toegangscode) bevestigen zij de deelname van deze leerlingen en dit vóór 15 januari 2025.
De 261 beste deelnemers van de eerste ronde worden toegelaten tot de tweede ronde.
Alle andere communicatie verloopt via de leerkrachten. Zij ontvangen tijdig de instructies en lichten hun deelnemers in.
De tweede ronde bestaat uit meerkeuzevragen en open vragen. De deelnemers krijgen een vragenbundel en noteren hun antwoorden in een apart boekje. Eerst beantwoorden zij een aantal vragen zonder gebruik te maken van een atlas. Na inlevering van deze antwoorden, kunnen zij dan de andere vragen beantwoorden met atlas.
De leerlingen brengen mee: één van volgende atlassen “Plantyn Algemene Wereldatlas” of “De Boeck Atlas”, een geodriehoek en schrijfgerief.
Na de tweede ronde worden de leerkrachten verwittigd per e-mail als de resultaten online staan en worden de finalisten bekendgemaakt.
Voor meer algemene informatie over de tweede ronde, klik hier.