OPGELET: De te kennen leerstof van de tweede ronde omvat de leerstof van de eerste ronde (klik hier) + onderstaande.

 

Voortplanting
  • celdeling;
  • mitose/meiose en het verloop van de verschillende delingsfasen en het functioneel verband met DNA;
  • structuur van DNA en RNA, de eiwitsynthese (rol van de ribosomen);
  • geslachtelijke voortplanting;
  • onderscheid tussen haploïde en diploïde cellen;
  • spermatogenese en ovogenese bij hogere dieren;
  • werking van mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen (uitgediept);
  • embryologie van zoogdieren, in casu de mens (vanaf de zygote tot 3de maand), kiembladvorming tijdens de embryonale ontwikkeling en de verschillende stelsels die zich uit deze kiembladen ontwikkelen.

Immuumsysteem
  • afweer/immuniteit: antigenen en antiichamen; specifieke en niet-specifieke afweer.

Fotosynthese bij planten
  • fotosynthetische pigmenten;
  • synthese van ATP;
  • overzicht van de reacties (lichtreactie / cyclische fotofosforylering / donkerreactie);

Chemosynthese (basisprincipes)

Celademhaling
  • glycolyse;
  • Krebscyclus (citroenzuurcyclus);
  • ATP-opbrengst voor de volledige oxidatieve afbraak van glucose;
  • (andere verbindingen dan glucose die gebruikt worden als brandstof).

Gisting (fermentatie)
  • melkzuurgisting;
  • alcoholische gisting.

Mechanisme van overerving
  • Mendel en erfelijkheidswetten;
  • chromosoom, chromatide, centromeer, gen, dominant, recessief, homozygoot, heterozygoot, geno- en fenotype;
  • mono-, di- en trihybride kruisingen met intermediaire, dominante en recessieve kenmerken;
  • kruisingsschema’s voor F1 en F2 interpreteren en maken.
  • (schijnbare) uitzonderingen op de wetten van Mendel: gekoppelde genen en geslachtsgebonden factoren, letale factoren, multipele allelen, cryptomerie, epistasie;
  • 'crossing-over' in functie van de studie van erfelijke factoren (chromosomenkaarten).

Biosystematiek en micro-organismen
  • taxonomische indeling van organismen.
  • bacteriën en virussen en hun positieve en negatieve invloed op de mens (microbioom).

Vaardigheden
  • probleemstelling identificeren;
  • hypothese formuleren;
  • experiment opstellen;
  • data interpreteren;
  • conclusies formuleren.