OPGELET: De te kennen leerstof van de tweede ronde omvat de leerstof van de eerste ronde (klik hier) + onderstaande.
Voortplanting
- celdeling;
- mitose/meiose en het verloop van de verschillende delingsfasen en het functioneel verband met DNA;
- structuur van DNA en RNA, de eiwitsynthese (rol van de ribosomen);
- geslachtelijke voortplanting;
- onderscheid tussen haploïde en diploïde cellen;
- spermatogenese en ovogenese bij hogere dieren;
- werking van mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen (uitgediept);
- embryologie van zoogdieren, in casu de mens (vanaf de zygote tot 3de maand), kiembladvorming tijdens de embryonale ontwikkeling en de verschillende stelsels die zich uit deze kiembladen ontwikkelen.
Immuumsysteem
- afweer/immuniteit: antigenen en antiichamen; specifieke en niet-specifieke afweer.
Fotosynthese bij planten
- fotosynthetische pigmenten;
- synthese van ATP;
- overzicht van de reacties (lichtreactie / cyclische fotofosforylering / donkerreactie);
Chemosynthese (basisprincipes)
Celademhaling
- glycolyse;
- Krebscyclus (citroenzuurcyclus);
- ATP-opbrengst voor de volledige oxidatieve afbraak van glucose;
- (andere verbindingen dan glucose die gebruikt worden als brandstof).
Gisting (fermentatie)
- melkzuurgisting;
- alcoholische gisting.
Mechanisme van overerving
- Mendel en erfelijkheidswetten;
- chromosoom, chromatide, centromeer, gen, dominant, recessief, homozygoot, heterozygoot, geno- en fenotype;
- mono-, di- en trihybride kruisingen met intermediaire, dominante en recessieve kenmerken;
- kruisingsschema’s voor F1 en F2 interpreteren en maken.
- (schijnbare) uitzonderingen op de wetten van Mendel: gekoppelde genen en geslachtsgebonden factoren, letale factoren, multipele allelen, cryptomerie, epistasie;
- 'crossing-over' in functie van de studie van erfelijke factoren (chromosomenkaarten).
Biosystematiek en micro-organismen
- taxonomische indeling van organismen.
- bacteriën en virussen en hun positieve en negatieve invloed op de mens (microbioom).
Vaardigheden
- probleemstelling identificeren;
- hypothese formuleren;
- experiment opstellen;
- data interpreteren;
- conclusies formuleren.






